Mer Balenciagas till alla med balle!



Eftersom att det förra Betnérinlägget bidde en sådan hit, tänkte jag lägga in ett till. Men det här klippet gjorde mig ganska förbannad. Det hela börjar väldigt feministiskt och lovande men urartar till någon slags hata Ebba Von Sydowfest. Hemskt tråkigt. Tycka vad man vill om henne, men en ambitiösare ung kvinna får man leta efter. Och jag blir så sorgsen av Magnus resonemang. För han gör precis som alla de han häcklar: Ser ner på kvinnor.

Varför ska "traditionellt kvinnliga" intressen alltid betraktas som ytliga? Jag skrev ett helt inlägg om
detta i höstas. Killar kan köpa dyra stereoanläggningar. Lägga tusentals kronor på ett PS3. Köpa en moped för ett års barnbidrag. Men om en tjej vill ha en Balenciaga så är hon ett offer. Detta beror på att man ser ner på tjejer. Ser ner på tjejers intressen. Men varför är en handväska värre än en moped? Båda är ju statussymboler man gott kan klara sig utan. Varför tycker ingen att en moppekille är ett offer för motortidningsjournalister? Varför driver man inte med dem? Varför får en kvinna inte skriva om mode utan att skuldbeläggas? Driv istället med Bingo Rimer som fotar nakna sillistuttar till herrtidningen Slitz, som alla tonnårskillar läser. Hur hemskt är inte det?!

Jämställdhet verkar bara handla om att tjejer ska bli killar. Apa efter killar. För att vara kille är någonting bra. Tänk så trevligt det skulle vara om killar la sina pengar på handväskor istället för att smutsa ner miljön med en moppe! Det skulle i alla fall jag gilla. Mer Balenciagas till alla med balle!


EDIT:
Jag vill förtydliga: Jag håller inte med Ebbas citat i fråga om alkohol och glass och allt det där. Trams. Men jag är väldigt less på att Ebba altid ska stå som syndabocken för en hel generation. Det är inget ovanligt att journalister tjänar mer än sin målgrupp. Visst är det trist när modejournalistik bara handlar om lyxshopping. Men i fallet lyxokonsumtion är ELLE eller King värre. Där finns aldrig ett plagg jag har råd med. Men det handlar ju inte om att kunna köpa allt, utan att bli inspirerad till budgetköpen. Och Ebbas framgång har inspirerat mig. Jag började blogga på grund av henne. Hon lärde mig att man kan ta saken i egna händer!

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag hinner inte kolla på klippet, men antar att det är det vanliga Hata Ebba-klippet? I så fall tycker jag att han absolut har en poäng. DU har också en poäng, och han tar i alldeles för mycket, men det han är arg på är ju framför allt den osäkerhet mode skapar hos unga tjejer, som känner sig tvingade att lägga alla sina pengar på dyra kläder och prylar som de egentligen verkligen inte behöver, utan att det får dem att må bättre. Jag har läst väldigt lite av Ebba (som absolut verkar vara en kunnig och ambitiös person), men har fått en uppfattning om henne som ganska märkesfixerad. Det verkar vara mycket "om jag bara hade ännu ett par Burberryskor för 7000 kronor skulle jag bli sååå lycklig", vilket jag håller med Magnus om ger en ganska skev bild av vad lycka är. Liksom han tycker jag att hon har en lite för ung målgrupp för att lägga så stor vikt vid ständig lyxkonsumtion.

Postat av: Caroline

Mäh!

Kan du vara själv. =)

Apropå Ebba vill jag tipsa om ett inlägg i en blogg med ungefär samma stämning som din, fast verkligen inte.

http://ungfarbror.blogspot.com/2007/11/ebba-von-sydow-jag-hatar-inte-dig-jag.html

2008-01-06 @ 23:25:55
URL: http://www.vardagsmat.blogg.se
Postat av: popbejb

du har så rätt clara!

2008-01-06 @ 23:38:58
URL: http://www.cookiesforbreakfast.webblogg.se
Postat av: jossan

jag förstår inte hur han tänker när han lägger upp vad han ska säga. förstår han inte när han läser igenom det hur motsägelsefullt det är? åhhh jag blir så arg!

2008-01-06 @ 23:45:17
Postat av: Eivor

jag tittade på en paneldebatt på kunskapskanalen, om miljö. man kom in på det här med konsumtion, hur det påverkar miljön och att vi anammat en slit-och-släng mentalitet... de ENDA exemplen de tog upp var HANDVÄSKOR! jag satt bara och gapade! samtidigt som det är helt uppenbart att teknikföretagen fuckar upp sina prylar för att de inte ska hålla så länge som förr så vi hela tiden måste köpa ny skit och får allt större problem med vart vi ska göra av allt teknikskrot (nu skickar vi det till typ nigeria där det läggs på hög och förorenar grundvatten etc, och sen ger vi dom stödpengar från sida. smart system!), så är det bara HANDVÄSKOR vuxna män och kvinnor tänker på när de hör ordet "konsumtion". man blir så förbannad. och mer cred åt ebba! mer ebba åt folket! till och med solos gamla chefredaktör har gjort sig lustig över "alla fjortisbrudars modebloggar", så jävla klumpigt. ÅÅÅHH jag blir så upprörd!!

2008-01-07 @ 00:59:22
Postat av: Amanda

Men lyssna på vad det är han kritiserar. Han kritiserar inte en person som tycker om mode och som jobbar med mode. Han kritiserar dels att Ebba Von Sydow har mycket mer pengar än sin målgrupp, som hon lägger på diverse märkesplagg som hon visar upp på sin blogg och hon försöker samtidigt vara deras förebild. Okej, det är jättebra att ha en framgångsrik kvinna som förebild, det är inte det jag säger, men hon skulle fått mer respekt av mig om hon kanske kan vettiga framtidstips till alla tonåringar som läser bloggen. När hon bloggar om sina nyinköpa märkesskor för några tusen som hon visar upp i bloggen tror jag snarare hon skapar ett ha-begär hos sina läsare. Vill hon vara en mode-förebild till personer som lever på barn- och studiebidrag kan hon väl visa att det är visst okej att köpa en fin klänning för 250 kronor också.

Fast det han mest kritiserar är väl ändå hennes levnadstips som hon ger sina UNGA kvinnliga läsare. * Att det är äckligt att äta glass, för det är ju så FETT, och tjejer får ju absolut inte vara feta, nejnej, ser man en tjej som äter glass visar ju det att personen vill bli fet, och därför måste man som tjej gömma glassen i en kaffemugg så ingen ser att det är glass man äter. (Hur sjukt är inte det?!)
* Att det vore katastrof om en tjej byte nummer med en kille och sen ringde upp honom nästa dag. För det är ju bara killar som får ringa och visa att de är intresserade. Ringer inte killen är tjejen ingenting att ha och som tjej får man absolut inte visa att man själv är väldigt intresserad. (Hon vill alltså att vi ska hålla fast vid gamla tragiska "traditioner" där det är lag på att tjejer måste vara passiva och där det är killarna som ska bestämma och visa vad som gäller).
* Att en tjej inte får dricka sig full. (Men killar som dricker sig fulla är helt okej).
osv.

2008-01-07 @ 03:17:40
Postat av: Amanda

Ett akut ha-begär*

2008-01-07 @ 03:19:34
Postat av: sandra

jag förstår din poäng och håller aboslut med dig i teknik kontra mode-debatten. men jag tycker inte att det är det han diskuterar.
när ebba gav ut sin bok "ebbas stil" eller vad sjuttsingen den hette så innehöll den inte bara mode. nej den handlade också om att det är ofräscht med för fulla tjejer och så vidare.
det är liksom inte okej att skriva sånt. att hålla kvar i något slags femtiotalsideal om den präktiga good-girlen. visst det är grymt att en ung tjej är så framgångsrik och driven. Men hon står för något slags kvinnoideal där tjejer alltid ska vara fräscha, snygga och ta hand om killar (eftersom vi aldrig ska vara "för fulla").
Gillar det inte.

2008-01-07 @ 10:03:50
URL: http://niotillfem.tjejsajten.se
Postat av: underbaraclara

Annika: Ja, han har en poäng på sätt och vis. Men han framför en otroligt klumpigt. Jag tycker inte heller att det är jättebra att unga tjejer suktar efter saker som kostar som en vuxens månadslön. Men det finns mycket värre saker att göra. Tex gör mig journalisterna på SOLOgirl så outsägligt förbannade, som fokuserar så mycket på sex och vikt OCH konsumtion. Det tycker jag inte att Ebba gör. I alla fall inte lika mycket. Tack för synpunkterna dock, du kloka flicka!
Caroline: Åh, det ska jag kolla upp!
Popbejb: :D
Jossan: Det är det jag menar! Ajaja!
Eivor: JA är det inte typiskt hur man STÄNDIGT skuldbelägger kvinnor. Män och kvinnor har samma ansvar, men det syns inte i debatten!

Amanda: Tjena! Intressanta synpunkter. Det första som slåt mig är att det är vanligt att journalister tjänar mer än sin målgrupp! Jag kan aldrig köpa någonting jag ser i ELLE men jag läser den för att få inspiration till mina budgetköp. Jag tvivlar på att någon har råd att köpa allt det man ser i gamertidningar som PLAY tex. Men för den skull hånar man inte chefredaktören för att han ger ungdomarna så dyra tips. Och det är helt rätt. För meningen är inte att man ska ha råd att köpa allt som skrivs om. Meningen är att ge inpspiration!
Förövrigt vet jag inte om Ebba har sagt alla saker som han tar upp?! Men det antar jag att hon har gjort, annars var det ett extremt taskigt påhopp. Och jag håller verkligen inte med allt som hon sagt, tvärtom. Men jag håller heller inte med om att hon bara skulle vara en dålig förebild. Folk har i alla tider drömt om ouppnåeliga mål, det är inte Ebbas fel! Det är inte handväskornas fel! Och hon ska inte få hela skulden. Ebba är inte den ultimata förebilden, men inte heller är hon den sämsta. Typiskt nog har hon utsetts till syndabock av hela mediavärlden. Men för mig förblir hon en stor inspiration. De saker jag gillar blir inspiration, de jag inte gillar bortser jag från. Men hon var i alla fall den som gjorde så att jag började modeblogga och tog tag i min egen karriär! Det kommer jag alltid att gilla henne för!

Nåja, tack för synpunkterna, som jag som sagt delvis håller med om, delvis inte. Tack för att du engagerar dig!

Mvh Clara

2008-01-07 @ 10:08:19
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: Elin

Nu är det sista timman på min tävling.
Vill du vinna ett skräddarsytt paket?

2008-01-07 @ 14:00:53
URL: http://prinsipesans.blogg.se
Postat av: Nina

Jag håller med dig!

jag gillar magnus betner jättemycket BORTSETT från hans Ebba von sydow-hat som gått till överdrift! var på hans stand-up show, och under minst 15 minuter snackade han bara om henne, han verkar vara lite smått besatt :S Väldigt jobbigt i längden att höra massa hat riktat mot samma person. Själv tycker jag att ebba är en framgångsrik och smart kvinna. Även om alla hennes tips inte är bra.

2008-01-07 @ 17:50:53
URL: http://fashionina.com
Postat av: anonym

hej clara!
jag tycker att det som blir provocerande med ebba von sydow är att hon blir den stereotypa symbolen för en framgångsrik kvinna. jag tycker att hon verkar både begåvad och driven, det är inte det, men jag önskar att en kvinna kunde få status och intresse av sin omgivning av andra skäl än att hon är snygg/kaxig/framgångsrik-osv-grejen. ebba är ball, men om det finns nån jag vill visa upp för unga tjejer så är det den föreläsare jag hade idag som är professor i historia och en av landets främsta på ämnet folkmord. med ebba blir det lite "man kan vara både snygg och smart", vad gäller min föreläsare idag funderade jag aldrig på om hon var snygg eller inte.

God vår! Bra blogg!

2008-01-07 @ 18:03:52
Postat av: annelie

hej clara! jag håller faktiskt med amanda i den här frågan och för mig är det inte så mycket fråga om de specifika saker som hon tar upp utan snarare hur hon formar ett ideal. du verkar vara en person som är väldigt trygg och säker i din egen stil, men otroligt få personer är det. att då bli tillsagd hur man ska vara och hur man ska se ut ser inte jag som något föredömligt.

jag förstår hur du ser det som att kvinnor ska bli män för att duga, men minns att hela jämlikhetsprocessen går i vågor. i många år är det killarna som har skullat närma sig sina "feminina" sidor, som sina känslor och att prata om saker och att inte vara rädda för att göra saker som är traditionellt kvinnliga. nu är det tjejernas tur att bli de som förändras i mentaliteten för att jämlikhet ska uppnås. och häri tycker jag att bettnér har en viktig poäng. han menar inte att vi ska bli som killar, utan att vi ska våga ta för oss och att vi också har rätten att göra som vi vill, utan påtryckningar från andra, vare sig kvinnor eller män. bettnérs resonemang ligger helt i tiden, och med visst perspektiv på närhistorien är det hela inte så provocerande som man lätt kan tro.

2008-01-07 @ 18:18:07
URL: http://annelufs.blogg.se
Postat av: Kristoffer Lindh

Eftersom det är länkat till mitt inlägg i debatten känner jag att jag kanske kan säga något här också.
Ebba von Sydow har blivit ett fenomen mer än en person och är man en person som offentligt ägnar sig åt att skapa och förmedla normer för hur man ska vara som kvinna så tycker jag att man rimligtvis ska kunna utstå en hel del kritik. Jag har väldigt svårt att tro att Ebba von Sydow inte var smart nog att inse att det finns väldigt många som opponerar sig mot det hon håller på med innan hon gav sig in i leken. Sen tycker jag, utan att ha sett inslaget ovan, att Magnus Betnér också är en idiot. Men att han är en idiot som är elak mot Ebba von Sydow gör ju inte henne bättre. Ebba om någon har, som jag ser det, helt kapitulerat för mannen som norm. Bara genom att ta sig in på hans arena och bli framgångsrik där kan man betraktas som lyckad. Samtidigt tjänar hon sitt leverbröd på att särskilja kvinnan från mannen genom att skapa väldigt hårda och tydliga ramar för hur man får vara för att vara en bra kvinna.

Mitt ställningstagande mot Ebba von Sydow är mot henne i hennes yrkesroll, inte mot henne som person. Jag ser henne som en väldigt dålig, och farlig, förebild för unga tjejer i dag. Hennes mission är att strömlinjeforma, inte att skapa individer.

2008-01-07 @ 21:14:19
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Cosmopolit

Håller helt med Kristoffer angående EvS och det kvinnoideal hon aktivt saluför. Hon skyfflar kvinnoidealet 50 år tillbaka i tiden men hon gör det dessvärre effektivt, smart och med stil.

2008-01-07 @ 22:08:38
URL: http://cosmopolit.blogg.se
Postat av: ruutha

Jag tycker att det är mycket bra att det skapas en debatt kring fenomenet Ebba von Sydov som förebild för unga tjejer och kvinnor, för det finns både fördelar och nackdelar med henne.

Hon är en bra förebild på så sätt att hon har visat att man som kvinna kan lyckas med sina mål. Samtidigt blir jag förbannad när hon säger att jag inte får äta vad jag vill och dricka hur mycket alkohol jag vill osv, av den anledningen att jag är en tjej och inte en kille. Jag måste hålla med Kristoffer om att hon är en farlig förebild på samma sätt som jag håller med dig Clara att hennes modetips måste få fungera som inspirationskälla.
Men hon KAN inte och FÅR inte säga hur kvinnor ska vara för att vara duktiga och fina flickor! Då kan jag inte gilla henne, oavsett framgångsrik karriär och målmedvetenhet. Hon förstärker det hemska ideal som vi feminister kämpar för att lämna bakom oss!

Vi måste våga ifrågasätta förebilder men jag håller med om att det är fel att Ebba von Sydov får mer kritik i media än den där äckelBingo. Kan inte du bli en kändis Clara och sätta ned foten ordentligt? Mode för mig handlar om individualitet och ett sätt att uttrycka något. Det handlar inte om dyra prislappar och hur man som kvinna eller man ska bete sig när man bär sina statusplagg på stureplans inneställen. Jag gillar dig Clara för att du istället peppar folk på att tycka om sig själva. Där tycker jag att Ebba von Sydov har något att lära.

2008-01-11 @ 13:00:45
Postat av: sofia dahlén

AMEN. Jag gillar inte Magnus i det här klippet. Och det beror inte på att jag tycker han är taskig mot ebba utan snarare att det han gör på något sätt får motsatt verkan mot vad hans intention är.

Det är väldigt bra att du skriver om skillnaden mellan hur man talar om manliga intressen och hur man talar om kvinnliga. Det brukar jag också göra ibland, fast mest om manlig och kvinnlig konsumtion för jag gillar ju konsumtionsteori...

2008-01-12 @ 19:37:03
URL: http://www.conspicere.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback